Isbjorn

Formula 1 – Veneet

Formula 1 -veneillä ajetaan kansainvälistä moottorivenekilpailua nimeltään Formula 1 Powerboat World Championshipiä, jonka organisoijana toimii Union Internationale Motonautique (UIM) ja jonka markkinoijana toimi H2O Racing, minkä vuoksi sarjasta käytetään usein nimitystä F1H2O. Sarja on korkeimman tason sisävesillä ajettava moottorivenekilpailu maailmassa, ja sellaisena se vastaa Formula 1 -autokilpailusarjaa, joista molemmista käytetään nimitystä F1.

Jokainen F1-kisa kestää noin 45 minuuttia, jonka aikana ajetaan valittua vesialuetta pitkin. Yleensä järvellä, joella tai suojaisassa lahdessa. Lähtöruudukon järjestys päätetään aika-ajojaksoilla. Ajanottolaitteistolla mitataan kilpailuun osallistuvien veneiden suoritus kilpailijoiden nähden, minkä perusteella määritetään lopulliset sijoitukset ja maailmanmestaruussarjan pisteet.

Historia

Ajatus yksittäisestä yhdistetystä moottoriveneiden mestaruussarjasta sisävesillä syntyi vuonna 1978, kun kokenut PR-manageri David Parkinson sai tukea sarjan järjestämiseksi asiakkaisiinsa kuuluneelta Mercury Marinelta. Sarjan nimeksi tuli Canon Trophy toisen Parkinsonin asiakkaan, Canonin sponsoroinnin myötä.

Kun Canon Trophy -sarja muodostettiin, moottorivalmistaja Mercuryn ja sen pahimman kilpailijan OMC:n kanssa oli jo käynnissä tasaisesti kasvava kilpailu moottorien kehitystyön suhteen. Tämä kilpailu johti lopulta erittäin voimakkaiden 3,5-litraisten V8-moottoreiden käyttämiseen, mikä johti OZ-luokan syntymiseen.

Jokainen valmista tarjosi enintään kuudelle kuljettajalle ilmaisen toimituksen OZ-luokan moottoreista menestyksen hankkimiseksi. OZ-luokan moottorit erosivat ON-luokasta, jossa keskityttiin normaaleihin kahden litran moottoreihin, ja lopulta OZ-luokan moottorit päihittävät kaikki ylivoimaisen voimansa ansiosta.

Tilanne kehittyi, kun Renato Molinari osallistui Italian Grand Prix -kisaan kaksi moottoria veneessään kilpailuedun saamiseksi. Kaksikymmentäkahdeksan kilpailijaa allekirjoitti vuonna 1980 vetoomuksen kieltään OZ-luokan veneet, minkä seurauksena syntyi Formula ON Drivers Association (FONDA). Mercury veti T4-moottorinsa pois ja sarjan jakaantuminen tapahtui. OZ- ja ON-luokat järjestivät omat mestaruussarjansa vuonna 1981.

Kilpailumuoto

Vuonna 1981 muodostetussa F1-moottorivenekilpailussa edetään Grand Prix -tyylisten tapahtumien muodossa, jolloin tiimit kilpailevat ympäri maailmaa jokaisen kauden aikana. Kaudella 2013 yhteensä 23 kuljettajaa ja 9 tiimiä osallistuivat vähintään yhteen kisaan, ja 16 venettä kilpaili täysaikaisesti. Kilpailut järjestetään noin 350 metrin radalla, jossa on useita käännöksiä, joissa veneet voivat saavuttaa 250 km/h nopeuden. Kilpailut ovat pidempiä kuin useimmat moottorivenekilpailut 45 minuutin suoritusajallaan, mutta silti lyhyempiä kuin monet autokilpailut.

F1-kilpailuissa käytetään tunnelirunkoisia katamariiniveneitä, jotka kykenevät sekä suuriin nopeuksiin että poikkeuksellisen hyvään ohjattavuuteen. Yleisesti ottaen veneet painavat 390 kg sisältäen 118 kg moottorin. Veneet ovat kuusi metriä pitkä ja kaksi metriä leveitä, ja veneiden paino pysyy alhaisena runsaan hiilikuidun ja kevlarin käytön ansiosta. Tunnelimainen runkorakenne antaa veneelle aerodynaamista nostetta siivenmuotoisen kannen ja rungon vedenalaisen muodon ansiosta. Tämä antaa veneelle nostetta ja pienentää ilmanvastusta, jolloin täydessä vauhdissa veneen pohjasta vain pieni alue koskettaa vettä, minkä ansiosta runkorakenne mahdollistaa suuret nopeudet.

F1-veneiden moottoreina toimivat Mercury Marinen kaksitahtiset V6-moottorit, joka polttavat 100LL Avgas -polttoainetta 120 litraa tunnissa, mikä antaa veneille yli 400 hevosvoiman tehon noin 10 500 kierroksella. Tämän moottorirakenteen avulla veneet saavuttavat 100 km/h nopeuden alle kahdessa sekunnissa, ja ne ylittävät parhaimmillaan jopa yli 250 km/h huippunopeuden.

Kuljettajat

Ennen kuin ajajat voivat saada F1-veneiden kuljettamiseen vaadittavan superlisenssin, heidän on käytävä läpi terveydelliset sekä upotustestit. Jälkimmäisessä kuljettaja sidotaan vöillä F1-venettä jäljittelevään ohjaamoon, joka sen jälkeen käännetään nurin, jonka jälkeen kuljettajan on päästävä irti ohjaamosta turvaviranomaisten hyväksymällä tavalla.

Suomen menestynein F1-veneilijä on Sami Seliö, joka voitti maailmanmestaruuden sarjassa vuosina 2007 ja 2010. Seliö kilpailee kaudella 2018 Mad-Croc F1 Team -tallissa. Seliö aloitti F1-veneilyn vuonna 1998 Tampereella ja saavutti ensimmäisen paalupaikan kisoissa vuonna 2006 Portugalissa. Vuoden 2007 mestaruus oli Suomen kautta aikojen ensimmäinen.

Comments are closed.