Isbjorn

Loistoristeilijöiden tulevaisuus

Kuvittele, että saavut satamaterminaaliin ja kirjaudut sisään laivalle pyyhkäisemällä sormenpäähäsi asennettua mikrosirua skannerin päällä. Luovutat matkalaukkusi, jonka robotti toimittaa myöhemmin perille, ja rentoudut hytissäsi, jossa interaktiivinen valokuvaseinä saa sinut tuntemaan itsesi kotoisaksi näyttämällä kuvia kotialbumistasi. Risteilyaluksen sovelluksen ansiosta lempityynysi ja kylpyhuonetarvikkeesi ovat jo hytissäsi ja ravintolapöytäsi on jo varattu.

Lähdet tutkimaan laivaa, joka on täynnä nuoria matkustajia ja avuliaita miehistöhologrammeja sekä laitteita, joita on aiemmin nähty vain elokuvissa. Sähköisen rannekkeesi ansiosta tämä alus käyttäytyy älylaivana, joka seuraa jokaista liikettäsi. Se oppii pian tietämään, miten paahdettuna haluat leipäsi aamiaisella ja pihvisi kypsyysasteen illallisella, se suosittelee sinulle räätälöityjä retkiä maissa ja osaa aavistaa, milloin saavut ravintolan baariin illallista edeltävälle lempidrinkillesi.

Ei ole kyse siitä, tapahtuvatko yllä mainitun kaltaiset tilanteet joskus risteilyaluksilla, vaan kysymys on vain ajasta. Tämä saattaa tapahtua 10 vuoden kuluttua tai 20 vuoden päästä, kun taas kukaan ei voi tietää, millainen matkailumaailmasta on kehittynyt 50 vuodessa. Voit vaikka miettiä, millainen tilanne oli 60- ja 70-lukujen taitteessa.

Joten minne risteilyala on suuntaamassa seuraavan vuosikymmenen aikana? Todellisuudessa on vaikea tehdä hyviä ennustuksia, sillä useimmat arvaukset perustuvat jo olemassa oleviin ja nouseviin trendeihin. Ehkäpä voit tutustua alukseen ennen matkan varaamista virtuaalisen todellisuuden avulla. Tiedämme vain, että valinnanvaraa tulee olemaan paljon. Ensi vuonna uusia risteilijöitä lasketaan vesille 17, sitä seuraavana vuonna 22. Vuoteen 2026 mennessä tilauksissa on huikeat 97 alusta kansainvälisen risteilymatkoja järjestävien yhtiöiden järjestön CLIA:n mukaan. Tämä lisää merille lisää kapasiteettia yli 230 tuhannelle vieraalle.

Carnival-laivayhtiö uudistaa aluksensa

Risteilijäteollisuuden historian suurin remontti tapahtuu keväällä 2019, kun Carnival Triumph -risteilijä muunnetaan 200 miljoonan dollarin telakkahuollon jälkeen Carnival Sunrise -nimiseksi alukseksi. Vuonna 2020 sama tapahtuu Victory-alukselle, joka nimetään uudelleen Radianceksi. Carnival Cruise Linen operatiivinen johtaja Gus Antorcha kertoo, että yhtiö on investoinut laivoihinsa laitteiston, päivitysten ja parannusten muodossa.

Sen jälkeen, kun laivayhtiö muunsi Destiny-aluksen Sunshineksi ja teki muita lisäyksiä muihin aluksiin, he ovat saaneet Antorchan mukaan loistavaa palautetta asiakkailtaan. Asiakkaat rakastavat uusia tiloja. Antorcha sanoo, että ottaen huomioon Sunshinen remontin ja sen saaman vastaanoton, se osoittaa tarpeen saman kokoisille investoinneille ja remontille kahden muun aluksen osalta.

Valtavan muunnoksen jälkeen, jossa Destiny muuttui Sunshineksi vuonna 2013, Carnival tuo esille koko laivaston kattavan kaksi miljardia dollaria maksavan nykyaikaistamisen tyylikkäästi. Antorcha kertoo, että kaupalliselta kannalta tämä antaa yritykselle mahdollisuuden ottaa laivat käyttöön aivan kuin ne olisivat uusia.

Remontoitu alus on kuin uusi

Asiakkaat ovat kertoneet, että Sunshine tuntuu aivan uudelta alukselta. Yritys uudistaa hytit, käytävät ja atriumit. Samalla niihin tulee runsaasti viihdetarjontaa uuden konseptin mukaisesti. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia aluksen kilpailukyvyn kannalta, kun laivayhtiö voi kohdella alusta uutena laivana, koska asiakkaat ajattelevat siitä samalla tavalla.

Alusta voi pitääkin uutena, sillä Carnivalin aluksiin uudistetaan koko promenadi, johon lisätään uuden konseptin mukainen lisäviihdetarjonta, minkä lisäksi alukseen tulee lisää kapasiteettia 115 vieraalle, joiden kohokohtana on kaksi kapteenin sviittiä komentosillan vieressä koko seinän korkuisilla ikkunoilla. Ruoka- ja juomapuolen kohokohtiin kuuluvat mereneläviin keskittyvä ravintola, sushibaari ja grilliravintola, joissa saattaa vierailla lähes tuhat ruokailijaa päivässä merellä ollessa.

Carnival on tottunut tekemään suuren mittaluokan remontteja sijoittaen valtavia summia aluksiinsa, sillä sekä Elation että Paradise on myös saaneet hiljattain suuren mittaluokan päivityksiä. Laivayhtiö kertoo tuovansa uuden konseptin mukaisen viihdetarjonnan kaikkiin aluksiin, mikä tarjoaa mahdollisuuden tarjota kokemuksen, jota vieraat osaavat odottaa, jokaisella laivalla ja jokaisessa satamassa. Jotkut muut laivayhtiöt valitsevat tiettyjä palveluita, mutta Carnival on sitoutunut tarjoamaan kaikki vieraiden kaipaamat palvelut jokaisella aluksella.

Lisäkapasiteetti tuo alukselle tilaa lähes 3 000 vieraalle, mutta ylimääräisten huoneiden lisäksi tilaa annetaan myös useammille ruoka- ja juomapaikoille, jotka valtaavat aiemmin vähäisessä käytössä olleet tilat. Kun alus nostetaan telakalle Cadizissa, myös sen tekniset ominaisuudet saavat merkittäviä päivityksiä.

Viihdetarjonta luksusristeilyillä

Tutkimusmatkaristeilyt kasvattavat luultavasti nykyistä suosiotaan. Maisemien katseluun voi hyvin yhdistää liikunta-aktiviteetteja, oli se sitten lenkkeilyä, kajakkimelontaa, pyöräilyä tai jopa extreme-urheilua kaukaisissa kohteissa. Hiihtoretki Antarktiksella tarjoaa mainiot olosuhteet upeille päivityksille sosiaalisessa mediassa.

Risteilijöiden viihdetarjonta on laajaa. Aluksilta löytyy kauppoja, elokuvateattereita ja kasinoita. Elokuvien katselemisen, ostosten tekemisen ja kasinopelipöydissä istumisen lisäksi suosiotaan kasvattavat myös teknologiset uutuudet. Varsinkin millenniaalit osaavat käyttää teknologiaa ja he tulevat hyödyntämään risteilyalusten jo olemassa olevaa kehittynyttä teknologiaa: kattavia varaus- ja matkatavaroiden seurantaan suunniteltuja sovelluksia sekä interaktiivisia nettipelejä ja valokuvien jakamista.

Millenniaalit eivät ole ainoita, jotka iloitsevat laivojen turhauttavan hitaista viestintäyhteyksistä eroon pääsemisestä. Kymmenen vuoden kuluttua olemme päässeet irti risteilyalusten tuskallisen hitaista internet- ja matkapuhelinyhteyksistä. Risteilypakettiin tulee kuulumaan samanlainen nopea internetyhteys, joka on nykyään yleinen hotelleissa. Risteilyvieraat voivat jakaa kuvia nopean yhteyden avulla Instagramissa tai Facebookissa, pelata interaktiivisia pelejä Älypäässä tai PokerStarsilla tai striimata livevideota YouTubessa tai Twitchissä.

Laivayhtiöt ovat alkaneet tunnistaa tässä toisen edun matkustajien tyytyväisyyden lisäksi, houkuttimen kokous- ja konferenssimatkojen alalle, mikä on pitkään pysynyt poissa laivoilta. Liikematkustajista saattaa tulla paljon yleisempiä.

Eräs toinen vastaus nuorille matkustajille on siirtyminen kohti räätälöityjä matkakokemuksia. Kiinteät ruoka-ajat ja buffettarjonta ovat mennyttä, kun taas brändäys on nykypäivää. Apple, LEGO, Dreamworks ja Starbucks toimivat jo yhteistyössä laivayhtiöiden kanssa. ”Yksi risteily sopii kaikille” -malli on hiipumassa.

Matkustajat käyttävät teknologiaa rakentaakseen oman räätälöidyn risteilynsä, joka eroaa kaikista muista laivalla hankittujen kokemusten ja maissa tehtävien retkien kasvavan tarjonnan myötä. Edullisemmat laivayhtiöt tulevat tarjoamaan paljon enemmän pakettivaihtoehtoja, että matkustajat voivat luoda oman risteilypakettinsa.

Comments are closed.